Khamis, 20 Januari 2011

Wasiat Nabi Kepada Saidina Ali..

Dgn menyebut nama Allah yg Maha Pengasih lagi Penyayang , segala puji bagi Allah Tuhan seru sekalian alam selawat dan salam semoga tetap pada paduka Rasulullah SAW beserta para keluarga dan sahabatnya .

Menjelang detik detik terakhir kehidupan Rasululla SAW , tidak sedikit dalam baginda memeberikan advis-advis ,saran saran , ataupun wasiat wasiat kepada para sahabat beliau , yg mana jika wasiat wasiat nasi SAW itu benar benar kita renungkan dan kita resapi serta kita amalkan , sungguh berharga dan bernilai sekali dan dapat memberi manfaat kepada kita dalam mencapai kebahgiaan dan keselamatan hidup kita dalam agama , dunia , dan akhirat kelak .

Tentang penyampaian wasiat wasiat Rasulullah yg dimuatkan dalam buku kecil inin adalah merupakan wasiat beliau yang disampaikan kepada seorang sahabat dan menantu beliau , iaitu Saidina Ali RA , yg sudah barang tentu juga berlaku kita sebagai umatnya ,

- Wahai Ali , engkau dgn aku sama dgn pangkat nya Nabi Harun dgn Nabi Musa as . dimana tiada nabi sesudahku . Hari inin aq berwasiat kpd mu , dgn suatu wasiat yg jika kau mnjaganya dan memelihara , nescaya engkau akn hidup terpuji lagi mulia , dan engkau akn mati syahid seta Allah akn bangkitkan engkau kelak di hari kiamat sebagai orang yg Faqih lagi Alim .
-Wahai Ali , aku berwasiat kpdmu dgn suatu wasiat , maka jagalah dia baik baik , sebab selama engkau memelihara wasiat itu nescaya engkau akan tetap berada dalam kebaikan .

Adapun wasiat wasiat beliau itu , antara lain berkisar pada masalah :
-berwudhuk dan bersolat
-bersedekah
-berdo'a , istifar , baca quran dan zikir
-kejujuran dan berkawan
-bertaubat
-menjaga lesan
-wira 'i
-klasifikasi manusia
-tanda tanda dalam kebaikan
-tanda-tanda dlm syirik
-doa doa, beragama,bermoral,bermasyarakat dll....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan