Ahad, 23 Januari 2011

Wasiat Nabi Kepada Saidina Ali..

Wasiat dalam berdoa,istighfar,baca Quran dan berzikir..

Nabi SAW bersabda:

Wahai Ali, hendaklah engkau berdoa antara azan dan iqamah,sebab berdoa pd waktu itu tidak tertolak..
Wahai Ali,jika engkau berdoa bukalah tanganmu pd arah dadamu dan jangan kamu mengangkatnya di atas kepalamu dan bersyaratlah kpd Allah Ta'ala dgn ibu jari tanganmu.

Wahai Ali, janganlah engkau mengeraskan bacaan dalam do'amu,dikala ada 0rang yg sedang solat.sebab hal itu dapat merosakkn solat mereka.

Wahai Ali,siapa berzikir kpd Allah sebelum fajar dan sebelum terbitnya matahari serta sebelum terbenamnya,maka Allah menjadi malu utk menyekanya dgn api neraka..

Wahai Ali,jika kamu selesai solat maka duduklah pd tempat dudukmu hingga terbit matahari,maka Allah menulis bg 0rang- 0rang yg duduk di tempatnya akan pahala 0rang yg menunaikan ibadah haji dan umrah atau memerdekakan budak atau sedekah 1000 dinar di jalan Allah.

Wahai Ali,barang siapa membaca takbir 100 kali sebelum terbit matahari dan 100 kali sebelum terbenam matahari, maka Allah menulis baginya pahala seratus 0rang ahli ibadah dan seratus ahli jihad pd jalan Allah.

Wahai Ali,barang siapa membaca shalawat kepadaku setiap sehari atau semalam sebanyak 100 kali wajib baginya akan syafaatku, adapn memperbanyak istighfar adalah merupakan gedung bagi 0rang-0rang yg bertaubat dari neraka.

Wahai Ali, bacalah surat Ad- Dukhan di malam jumaat,nescaya Allah memberi keampunan kepadamu.

Wahai Ali,bacalah surat Al -Hasyr,sungguh engkau berkumpul di hari kiamat dalam keadaan aman sentosa dari segala perkara.

Wahai Ali,bacalah surat Al- Mulk dan As -Sajdah,nescaya berkat fadilah keduanya engkau diselamatkan Allah dari mala petaka di hari kiamat.

Wahai Ali,bacalah surat Al -Mulk pada waktu akan tidur,nescaya engkau akan selamat dari azab kubur dan dari pertanyaan malaikat Munkar dan Nakir.

Wahai Ali,bacalah surat Al-Ikhlas dalam keadaan engkau bersuci,nescaya nanti engkau akan dis eru pada hari kiamat:"Hai pemuji Tuhan,bangkitlah lalu masuklah ke dalam syurga."

Wahai Ali,bacalah surat Al -Baqarah kerana sesungguhnya dalam membacanya itu ada membawa berkat dan tidak mau membacanya membawa penyesalan..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan