Jumaat, 21 Januari 2011

Wasiat Nabi Kepada Saidina Ali..

WASIAT DALAM BERSEDEKAH






Nabi SAW bersabda :

Wahai Ali , bahawasa nya para kekasih Allah , tiadalah memperoleh keluasan rahmat dan keredhoanNya dgn byk nya beribadat , akn tetapi mereka memperoleh nya dgn kedermawaan jiwa dan benci terhadap keduniaan .

Wahai Ali , derma / sosial adalah dekat dari Allah , dekat dari rahmatNya , dan jauh dari azab seksaNya . Dan bakhil / kikir adalah jauh dari Allah , jauh dari rahmatNya , dekat dari seksaNya . 

Wahai Ali , kulihat tertulis pada pintu syurga bahawa syurga itu diharamkan bagi stiap 0rg bakhil , 0rang derhaka trhadap 0rang tuanya , dan 0rang bergumam dan 0rang yg mengadu dumba .

Wahai Ali , siapa yg memerangi hawa nafsu nya , maka tempat kembali nya adalah syurga . dan siapa yg mengikuti hawa nafsunya maka tmpat kembali nya ke neraka jahanam ..

Wahai Ali . takutlah terhadap d0a nya 0rang yg dermawan sbb setiap ia men0h0n d0a nya Allah berkenan memakbulkan nya .

Wahai Ali , siapa yg memberi makan 0rang muslim dgn kebersihan jiwa maka Allah menulis bagi nya beribu2 kebajikan dan menghapuskan beribu2 kejelekan .. dan mengangkat seribu darjat .

Wahai Ali , cintailah saudara2 mu , sbgai mana kamu mencintai dri mu . 

Wahai Ali , tuntutlah kebaikan kpd 0rang yg terh0rmat dan muliakan 0rang tetamu sbb ia dtg pda suatu kaum . bersama itu pula turunlah rezeki nya dan jika ia pulang maka dgn kepulangng nya dapat menghilang kan d0sanya ahli rumah dan dibuangkan dalam lautan .

Wahai Ali , malaikat tidak akn masuk ke suatu rumah yg didalamnya terdapat gmbar2 atau aca2 atau 0rang yg berani terhadap 0rang tua nya atau rumah yg tdk dimasuki tamu .

Wahai Ali , berbuatlah kebaikan walau terhadap 0rang yg meminta .

Wahai Ali sedekalah dgn rahsia , dpt melipatkan kemurahan Allah dan dpt menarik keberkatan dan rezeki yg banyak . Dan pagi2 lah dalam bersedekah sbb bala turun sblum awal pagi .

Wahai Ali , jika kamu bersedekah , maka bersedekah lah dgn yg lebih baik drpd apa yg kam0o ada sbb sedekah satu suap dari yg halal adalah lebih dicintai Allah drpd 100 misqol dari yg haram dan sedekah yg diberikan sblum maty mu adalah lebih baik dripd 100 misqol yg disedekah kan ahli warismu setelah mati mu .

Wahai Ali , bersedekah lah atas mayatmu sbb Allah taala telah memerintahkan para malaikat sama membawa sedekah2 0rang hidup kepada mereka , maka mereka sama bergembira dgn sangat dari keadaan yg sama bgembira didunia ,,

Wahai Ali , beramallah dgn murni (keihklasan hati) karena Allah , sbb Allah tidak akn menerima amal sedekah dari seseorang kecuali orang2 yg benar2 ikhlas kerana Allah .

Wahai Ali , segeralah bersedekah kerana bala bencana itu tidak bisa melangkah mendahului sedekah .

Wahai Ali , jgn engkau abaikan sedekah sbb ia akn dapat men0lak kejahatan dari dirimu .. 

Wahai Ali , keluarkan lah infak harta mu dan berikanlah kelapangn terhadap keluarga mu dan jgn lah kuatir terhadap Tuhan yg memiliki Arasy ,bhwa Ia akn menyedikitkan kurniaNya terhadap mu ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan