Selasa, 18 Januari 2011

Wasiat Syeikh Abdul Qadir Jailani..12


Wahai anak, kemahuanmu kepada Allah tidaklah benar dan kamu tidak berkehendak kepada-Nya kerana setiap orang yang mengaku berkehendak kepada Allah dan menuntut lain-Nya maka telah batal dakwaanya itu. 

Wahai anak, barangkalli esok dia datang sedangkan kamu tidak ada di permukaan bumi atau barangkali hal ini adap pada saat yang lain. Ingatkah kelalaian ini? Alangkah keras hatimu, batu hitamkah kamu? 

Wahai anak, penghinaanmu terhadap wali-wali Allah swt kerana sedikitnya pengetahuanmu tentang Allah. Kamu mengatakan mereka tertuduh., mengapa mereka tidak hidup bersama kami? Mengapa mereka tidak duduk bersama kami? Kamu mengatakan ini kerana kebodohanmu itu sendiri. 

Wahai anak, wajiblah dari manis dan pahit, baik dan rosak, keruh dan jernih. Apbanila kamu menghendaki jernih seluruhnya maka pisahkanlah dirimu terhadap makhluk dan sambungkan hatimu kepada Allah. 

Wahai anak, tidakkah kamu mendengar "Pandailah ilmu feqah kemudian beralihlah, pandailah ilmu feqah yang zahir kemudian beralihlah ke feqah yang batin. Beramallah dengan yang zahir ini sehingga amal itu mendekatkan kamu untuk
mengetahui suatu ilmu yang kamu belum mengerjakannya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan